BlackFriday

Black Friday: η ιστορία του από το 1951-σήμερα

Η Black Friday έχει τις ρίζες της στις ΗΠΑ και έρχεται την Παρασκευή αμέσως μετά την ημέρα των Ευχαριστιών (γιορτάζεται την 4η Πέμπτη
κάθε Νοέμβρη), η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου και είναι συνυφασμένη με τις μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές που κάνουν τα καταστήματα. Στατιστικά η Black Friday είναι η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων του έτους στις ΗΠΑ από το 2005.

Από που κατάγεται ο όρος Black Friday?

Η παλαιότερη γνωστή χρήση της «Black Friday» αναφέρεται στο περιοδικό Factory Management and Maintenance, τον Νοέμβριο του 1951 και ξανά το 1952. Εδώ αναφερόταν στην πρακτική των εργαζομένων να αρρωσταίνουν την επόμενη μέρα Ημέρα των Ευχαριστιών, για να έχουν ένα πλήρες τετραήμερο αποχής από την εργασία τους

Η φράση «Black Friday» εμφανίστηκε για πρώτη φορά στους The New York Times στις 28 Νοεμβρίου 1975, όπου εξακολουθεί να αναφέρεται συγκεκριμένα στην «η πιο πολυσύχναστη ημέρα αγορών και κίνησης του χρόνου» στη Φιλαδέλφεια

Μια άλλη όμως καταγεγραμμένη χρήση του όρου «Black Friday» υπάρχει από τις 24 Σεπτεμβρίου 1869 , όμως δεν χρησιμοποιήθηκε για τις αγορές την περίοδο των διακοπών, αλλά για τη χρηματοπιστωτική κρίση και ειδικότερα στην συντριβή της αμερικανικής αγοράς την συγκεκριμένη ημέρα. Δύο φημισμένοι χρηματιστές της Wall Street, ο Jay Gould και ο Jim Fisk, συνεργάστηκαν για να αγοράσουν όσο περισσότερο χρυσό μπορούσαν, ελπίζοντας να οδηγήσουν την τιμή του στα ύψη και να τον πουλήσουν για βγάλουν κέρδος. Όμως εκείνη την Παρασκευή του Σεπτεμβρίου, η συνωμοσία τελικά αποκαλύφθηκε, δημιουργώντας κατακόρυφη πτώση στην χρηματιστηριακή αγορά και χρεοκοπώντας όλους τους «βαρόνους» της Wall Street.

Η πιο γνωστή ιστορία πίσω από την παράδοση της «Black Friday» συνδέεται όμως με τα λογιστικά φύλλα και τις αποδείξεις στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που εκείνη την περίοδο ήταν χειρόγραφα και τα καταστήματα χρησιμοποιούσαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράψουν τα στοιχεία. Ειδικότερα, χρησιμοποιούσαν το κόκκινο χρώμα για τις  ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και το μαύρο για τις μέρες που είχαν μεγάλα κέρδη. Καθιερώθηκε έτσι η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη, ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου με σημαντικά αυξημένο τζίρο.

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 οι λιανοπωλητές στις ΗΠΑ έδωσαν στον όρο θετικό χαρακτήρα και έκτοτε η «Black Friday» σηματοδότησε τη Παρασκευή μετά την «Ημέρα των Ευχαριστιών», μια ημέρα που τα καταστήματα της Αμερικής περιμένουν όλο τον χρόνο διότι πετυχαίνουν μεγάλα κέρδη.

Από τότε η Black Friday έχει καθιερωθεί να εφαρμόζεται την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου κάθε χρόνο και οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τις αγορές προϊόντων σε πολύ μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές.

Η φήμη που απέκτησε σιγά σιγά το έθιμο ήταν τεράστια. Οι πωλητές και οι ιδιοκτήτες καταστημάτων κατάλαβαν ότι μόνο κερδισμένοι μπορούν να είναι από μια τέτοια ημέρα. Έτσι το έθιμο απέκτησε συλλογικό χαρακτήρα, όλα τα καταστήματα είχαν μεγάλες εκπτώσεις και πουλούσαν πολλά προϊόντα σε απίστευτα χαμηλές τιμές. Το καταναλωτικό κοινό ανταποκρίθηκε άμεσα και άρχισε να ξοδεύει μεγάλα ποσά την ημέρα του Black Friday.

Τα προϊόντα που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση την Black Friday είναι συνήθως ηλεκτρονικές συσκευές και παιχνίδια καθώς σε αυτά υπάρχουν και οι μεγαλύτερες εκπτώσεις. Ωστόσο, οι τιμές είναι εξαιρετικά μειωμένες σχεδόν σε όλα τα προϊόντα, από λευκά είδη και έπιπλα σπιτιού μέχρι τα προϊόντα ένδυσης και υπόδησης.

Χρόνο με τον χρόνο η επιτυχία του Black Friday έχει ως συνέπεια να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο. Το έθιμο πραγματοποιείται και στις πέντε Ηπείρους του κόσμου. Η μεγάλη εξάπλωση, ήρθε από το 2010 και μετά, όπου μεγάλες πλατφόρμες αγοραπωλησίας και γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου, ξεκίνησαν μεγάλες εκπτώσεις την Μαύρη Παρασκευή.

Ιδιαίτερα στην Ελλάδα η πρακτική εισήχθη για πρώτη φορά το 2015 και κάθε χρονιά την εφαρμόζουν ολοένα και περισσότερες εταιρείες.

Φέτος στην Ελλάδα προβλέπεται  ότι οι 8 στους 10 Έλληνες σκοπεύουν να ψωνίσουν

Τα καταστήματά έχουν μπει  για τα καλά στην μάχη των προσφορών  καθώς αναμένουν να κάνουν τζίρο έως και  80%-85% του τζίρου του 2019.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και αξιόλογο ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει στο Black Friday, με τους τέσσερις κύριους λόγους να αφορούν:

  • ότι η μέρα έχει γίνει συνώνυμο με την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης.
  • ότι τους φαίνεται ξεπερασμένη.
  • ότι δεν προσφέρει πλέον καλές προσφορές.
  • ότι προσελκύει υπερβολικά πολύ κόσμο.

Τι δείχνει έρευνα του ΕΒΕΠ για την Black Week  ? ( πηγή imerisia.gr)

Σύμφωνα με πρόσφατη τηλεφωνική έρευνα στην Αττική, από το τμήμα Μελετών του ΕΒΕΠ για το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής, φαίνεται πως οι 8 στους 10 καταναλωτές στο Λεκανοπέδιο επιθυμούν να εκμεταλλευθούν τις ελκυστικές τιμές, στο μέτρο του δυνατού και όπου φανούν χρήσιμες και συμφέρουσες λίγο πριν τις οικογενειακές υποχρεώσεις των γιορτών.

Αντίθετα, οι 2 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν αδυναμία κατανάλωσης και δεν εκδηλώνουν κανένα ενδιαφέρον για το λόγο ότι δεν τους περισσεύει οικογενειακό εισόδημα για αγορές.

Επιπλέον, από την έρευνα προκύπτει ότι, οι 9 στους 10 καταναλωτές της Black Friday & Cyber Monday έχουν ήδη κάνει έρευνα στα προϊόντα που έχουν στοχεύσει για τις προσωπικές αγορές.

  • Οι 8 στους 10 θα ήθελαν «black friday τιμές» και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ για τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
  • Οι 7 στους 10 καταναλωτές ενδιαφέρονται για ευκαιρίες σε ηλεκτρονικές συσκευές, παιχνίδια, smartphones, laptops, λευκές συσκευές, έπιπλα και είδη οικιακού εξοπλισμού.
  • Οι 6 στους 10 καταναλωτές έχουν προ επιλέξει τα 4 είδη που, κατά μέσο όρο, ενδιαφέρονται να αγοράσουν.
  • Οι 5 στους 10 προτιμούν να δαπανήσουν για αγορές οικογενειακών δώρων ενόψει εορτών σε συνδυασμό με προσωπικές αγορές. Οι 4 στους 10 κάνουν αγορές «Phygital» συνδυάζοντας την φυσική τους παρουσία με «digital» αγορές.
  • Οι 3 στους 10 προτιμούν τις προσωπικές αγορές ρούχων, καλλυντικών, κοσμημάτων και τα ταξίδια.
  • Οι 2 στους 10 προτίθενται να ξοδέψουν φέτος τουλάχιστον 50% περισσότερα, κυρίως σε φυσικά καταστήματα, αφού, πέρυσι, ήταν σε καραντίνα οι ίδιοι και η αγορά σε lockdown.
  • Τέλος, 1 στους 10 ενοχλείται από τους ελέγχους στην είσοδο και τον αποτρέπει να επισκεφτεί εμπορικό κατάστημα.