Black Friday: η ιστορία του από το 1951-σήμερα
Η Black Friday έχει τις ρίζες της στις ΗΠΑ και έρχεται την Παρασκευή αμέσως μετά την ημέρα των Ευχαριστιών (γιορτάζεται την 4η Πέμπτη
κάθε Νοέμβρη), η οποία σηματοδοτεί την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εμπορικής περιόδου και είναι συνυφασμένη με τις μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές που κάνουν τα καταστήματα. Στατιστικά η Black Friday είναι η ημέρα με τον μεγαλύτερο τζίρο πωλήσεων του έτους στις ΗΠΑ από το 2005.
Από που κατάγεται ο όρος Black Friday?
Η παλαιότερη γνωστή χρήση της «Black Friday» αναφέρεται στο περιοδικό Factory Management and Maintenance, τον Νοέμβριο του 1951 και ξανά το 1952. Εδώ αναφερόταν στην πρακτική των εργαζομένων να αρρωσταίνουν την επόμενη μέρα Ημέρα των Ευχαριστιών, για να έχουν ένα πλήρες τετραήμερο αποχής από την εργασία τους
Η φράση «Black Friday» εμφανίστηκε για πρώτη φορά στους The New York Times στις 28 Νοεμβρίου 1975, όπου εξακολουθεί να αναφέρεται συγκεκριμένα στην «η πιο πολυσύχναστη ημέρα αγορών και κίνησης του χρόνου» στη Φιλαδέλφεια
Μια άλλη όμως καταγεγραμμένη χρήση του όρου «Black Friday» υπάρχει από τις 24 Σεπτεμβρίου 1869 , όμως δεν χρησιμοποιήθηκε για τις αγορές την περίοδο των διακοπών, αλλά για τη χρηματοπιστωτική κρίση και ειδικότερα στην συντριβή της αμερικανικής αγοράς την συγκεκριμένη ημέρα. Δύο φημισμένοι χρηματιστές της Wall Street, ο Jay Gould και ο Jim Fisk, συνεργάστηκαν για να αγοράσουν όσο περισσότερο χρυσό μπορούσαν, ελπίζοντας να οδηγήσουν την τιμή του στα ύψη και να τον πουλήσουν για βγάλουν κέρδος. Όμως εκείνη την Παρασκευή του Σεπτεμβρίου, η συνωμοσία τελικά αποκαλύφθηκε, δημιουργώντας κατακόρυφη πτώση στην χρηματιστηριακή αγορά και χρεοκοπώντας όλους τους «βαρόνους» της Wall Street.
Η πιο γνωστή ιστορία πίσω από την παράδοση της «Black Friday» συνδέεται όμως με τα λογιστικά φύλλα και τις αποδείξεις στις αρχές της δεκαετίας του ’60, που εκείνη την περίοδο ήταν χειρόγραφα και τα καταστήματα χρησιμοποιούσαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράψουν τα στοιχεία. Ειδικότερα, χρησιμοποιούσαν το κόκκινο χρώμα για τις ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και το μαύρο για τις μέρες που είχαν μεγάλα κέρδη. Καθιερώθηκε έτσι η τελευταία Παρασκευή του Νοέμβρη, ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου με σημαντικά αυξημένο τζίρο.
Στα τέλη της δεκαετίας του ΄80 οι λιανοπωλητές στις ΗΠΑ έδωσαν στον όρο θετικό χαρακτήρα και έκτοτε η «Black Friday» σηματοδότησε τη Παρασκευή μετά την «Ημέρα των Ευχαριστιών», μια ημέρα που τα καταστήματα της Αμερικής περιμένουν όλο τον χρόνο διότι πετυχαίνουν μεγάλα κέρδη.
Από τότε η Black Friday έχει καθιερωθεί να εφαρμόζεται την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου κάθε χρόνο και οι καταναλωτές έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν τις αγορές προϊόντων σε πολύ μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές.
Η φήμη που απέκτησε σιγά σιγά το έθιμο ήταν τεράστια. Οι πωλητές και οι ιδιοκτήτες καταστημάτων κατάλαβαν ότι μόνο κερδισμένοι μπορούν να είναι από μια τέτοια ημέρα. Έτσι το έθιμο απέκτησε συλλογικό χαρακτήρα, όλα τα καταστήματα είχαν μεγάλες εκπτώσεις και πουλούσαν πολλά προϊόντα σε απίστευτα χαμηλές τιμές. Το καταναλωτικό κοινό ανταποκρίθηκε άμεσα και άρχισε να ξοδεύει μεγάλα ποσά την ημέρα του Black Friday.
Τα προϊόντα που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση την Black Friday είναι συνήθως ηλεκτρονικές συσκευές και παιχνίδια καθώς σε αυτά υπάρχουν και οι μεγαλύτερες εκπτώσεις. Ωστόσο, οι τιμές είναι εξαιρετικά μειωμένες σχεδόν σε όλα τα προϊόντα, από λευκά είδη και έπιπλα σπιτιού μέχρι τα προϊόντα ένδυσης και υπόδησης.
Χρόνο με τον χρόνο η επιτυχία του Black Friday έχει ως συνέπεια να εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο. Το έθιμο πραγματοποιείται και στις πέντε Ηπείρους του κόσμου. Η μεγάλη εξάπλωση, ήρθε από το 2010 και μετά, όπου μεγάλες πλατφόρμες αγοραπωλησίας και γίγαντες του ηλεκτρονικού εμπορίου, ξεκίνησαν μεγάλες εκπτώσεις την Μαύρη Παρασκευή.
Φέτος στην Ελλάδα προβλέπεται ότι οι 8 στους 10 Έλληνες σκοπεύουν να ψωνίσουν
Τα καταστήματά έχουν μπει για τα καλά στην μάχη των προσφορών καθώς αναμένουν να κάνουν τζίρο έως και 80%-85% του τζίρου του 2019.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και αξιόλογο ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι δεν πρόκειται να ψωνίσει στο Black Friday, με τους τέσσερις κύριους λόγους να αφορούν:
Τι δείχνει έρευνα του ΕΒΕΠ για την Black Week ? ( πηγή imerisia.gr)
Σύμφωνα με πρόσφατη τηλεφωνική έρευνα στην Αττική, από το τμήμα Μελετών του ΕΒΕΠ για το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής, φαίνεται πως οι 8 στους 10 καταναλωτές στο Λεκανοπέδιο επιθυμούν να εκμεταλλευθούν τις ελκυστικές τιμές, στο μέτρο του δυνατού και όπου φανούν χρήσιμες και συμφέρουσες λίγο πριν τις οικογενειακές υποχρεώσεις των γιορτών.
Αντίθετα, οι 2 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν αδυναμία κατανάλωσης και δεν εκδηλώνουν κανένα ενδιαφέρον για το λόγο ότι δεν τους περισσεύει οικογενειακό εισόδημα για αγορές.
Επιπλέον, από την έρευνα προκύπτει ότι, οι 9 στους 10 καταναλωτές της Black Friday & Cyber Monday έχουν ήδη κάνει έρευνα στα προϊόντα που έχουν στοχεύσει για τις προσωπικές αγορές.
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie για να βελτιώσει την εμπειρία σας ενώ περιηγείστε σε αυτόν. Από αυτά, τα cookie που κατηγοριοποιούνται ως απαραίτητα αποθηκεύονται στο πρόγραμμα περιήγησής σας, καθώς είναι απαραίτητα για τη λειτουργία βασικών λειτουργιών του ιστότοπου. Χρησιμοποιούμε επίσης cookie τρίτων που μας βοηθούν να αναλύσουμε και να κατανοήσουμε πώς χρησιμοποιείτε αυτόν τον ιστότοπο. Αυτά τα cookies θα αποθηκευτούν στο πρόγραμμα περιήγησής σας μόνο με τη συγκατάθεσή σας. Έχετε επίσης την επιλογή να εξαιρεθείτε από αυτά τα cookie. Ωστόσο, η εξαίρεση από ορισμένα από αυτά τα cookie μπορεί να επηρεάσει την εμπειρία περιήγησής σας.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | Αυτό το cookie ορίζεται από την προσθήκη GDPR Cookie Consent. Το cookie χρησιμοποιείται για την αποθήκευση της συναίνεσης του χρήστη για τα cookie στην κατηγορία "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | Το cookie ορίζεται από τη συναίνεση cookie GDPR για την καταγραφή της συναίνεσης χρήστη για τα cookie στην κατηγορία "Λειτουργικό". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | Αυτό το cookie ορίζεται από την προσθήκη GDPR Cookie Consent. Το cookie χρησιμοποιείται για την αποθήκευση της συναίνεσης του χρήστη για τα cookies στην κατηγορία " Άλλα." |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | Αυτό το cookie ορίζεται από την προσθήκη GDPR Cookie Consent. Τα cookies χρησιμοποιούνται για την αποθήκευση της συναίνεσης του χρήστη για τα cookies στην κατηγορία "Απαραίτητο". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | Αυτό το cookie ορίζεται από την προσθήκη GDPR Cookie Consent. Το cookie χρησιμοποιείται για την αποθήκευση της συναίνεσης του χρήστη για τα cookies στην κατηγορία "Απόδοση". |
viewed_cookie_policy | 11 months | Το cookie ρυθμίζεται από την προσθήκη GDPR Cookie Consent και χρησιμοποιείται για την αποθήκευση του εάν ο χρήστης έχει συναινέσει ή όχι στη χρήση των cookies. Δεν αποθηκεύει προσωπικά δεδομένα. |